Orang Belanda Goreng - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Mark en Marieke - WaarBenJij.nu Orang Belanda Goreng - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Mark en Marieke - WaarBenJij.nu

Orang Belanda Goreng

Door: Mark en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Mark en Marieke

25 Maart 2009 | Indonesië, Bali

Met 'n vertraging van 5 uur, we zijn ondertussen al aardig gewend geraakt aan vertragingen, meerden we aan in Sumatra. Eerst paspoortcontrole, daarna pinnen en wat voelden we ons rijk met al die miljoenen roepia's, onze zakken puilden uit van het briefgeld. Helaas verdween 't ook weer als sneeuw voor de zon, want 't geld is hier bijna niets waard. Om 11 uur 's avonds kwamen we aan in Bukit Lawang. De volgende ochtend gingen we samen met 'n gids de jungel in op zoek naar Orang Utans en andere oerwoudbewoners. En we hadden geluk, dankzij onze gids die zeer gedreven was en zelfs de taal van de orang utans sprak (althans zo leek het). 8 Orang Utans hebbn we te zien gekregen (4 zelfs van zeer dichtbij), gibons, diverse apensoorten, veel vogels en zelfs 'n bosschilpad (slechts 2 cm groot, maar toch...)

Onze volgende bestemming werd Berastagi om daar de Sibayak-vulkaan te gaan beklimmen, onze eerste vulkaan. We hadden 'n handgetekende routebeschrijving weten te bemachtigen en vertrokken in de ochtend richting de rokende krater. Ruim 2 uur later, na enkele malen verkeerd te zijn gelopen, stonden we aan de kraterrand. 20 Meter onder ons lag de krater, vrijwel geheel bedekt met modder en zand dus we konden erop lopen. Wij afgedaald en liepen tussen de gassen, zwaveldampen en kokende waterpoelen door. Geweldig om te zien, maar tevens 'n gigantische stank. 1 Uur later kwamen er donkere wolken aangedreven en werd 't hoog tijd om terug te gaan. Ditmaal kozen we voor de steile, korte (bleek achteraf niet zo te zijn) en 'avontuurlijke' route, dwars door de jungel. Het eerste half uur ging perfect en toen begon het te regenen... en nog harder te regenen (lang leve de moesson!). Het jungelpad veranderde in 'n modderpad en 't modderpad in 'n glijbaan. Na 1.5 uur glibberen bereikten we de 'beschaving' weer.
De volgende dag arriveerden we na 6 uur en 3 maal overstappen ('n soort van busestafette) in Lake Toba. 'n gigantisch kratermeer met in 't midden 'n eiland. Het eiland is 'n soort van vakantieparadijs, leuke guesthouses en hotelletjes, lekker zwemmen in het meer (als 't niet regende) en geweldig Indonesisch eten (alsof iedereen hier de boemboes uit de toko in Eindhoven heeft gehaald of de mixen van Conimex bij de AH). Het smaakt allemaal zo vertrouwd, maar net iets beter. Het weer zat helaas niet helemaal mee en nadat we 5 dagen tevergeefs op de zon hadden gewacht, vertrokken we naar Java.

Na 2 dagen Jakarta namen we de trein naar Yogyakarta. Vanuit Yogya hebben we verschillende dagtrips gemaakt met 'n brommertje naar dorpjes op 't platteland, rijstvelden en oude historische monumenten zoals de Borobodur en de Prambanan. In Yogya zelf valt ook van alles te beleven en te zien, 'n oud Hollands fort, het paleis van de Sultan en veel leuke cafeetjes en warungs. De vogelmarkt in Yogya is 'n vreemde plek. Overal worden vogels verhandeld, van duiven tot kleine uiltjes, maar ook vleermuizen, wilde katten en reptielen (pythons, hagedissen en andere reptielenachtige). De meeste worden vermalen tot medicijn. Het is maar 'goed' dat er hier geen dierenbescherming is...

Na Yogya vertrokken we verder richting 't oosten, eerst naar de Bromo vulkaan, de meest bekende van Java. Om half 4 's ochtends ging onze wekker en werden we met 'n jeep naar 't uitkijkpunt gebracht voor 'n 'spectaculaire' zonsopgang. Dat viel even zwaar tegen, er was zo'n dikke mist dat de hele valei met 3 vulkanen bijna niet te zien was. Daar sta je dan zo vroeg voor op! Maar niet getreurd, enkele uren later, nadat we de kraterrand van Bromo hadden beklommen (en bijna vergast werden door de zwaveldampen) was de mist opgetrokken en werden we alsnog getrakteerd op 'n schitterend uitzicht.
Een dag later zaten we alweer in 'n auto op weg naar 't Ijen-plateau. We reden door 'n gevarieerd landschap van rijstvelden (hoe kan 't ook anders), suikerrietplantages, jungel en koffieplantages. We brachten de nacht door op een van de koffieplantages en hadden avondeten in 'n oude Hollandse koloniale villa. Enkele uren later ging de wekker weer en waren we rond 5 uur onderweg naar 'n vulkaan met 'n kratermeer. Geen sunrise ditmaal, maar wel 'n geweldig uitzicht op 'n turquoise kratermeer. Onder bij 't meer waren tientallen mannen bezig met 't verzamelen en omhoog halen van zwavel. Een verschrikkelijk zwaar en smerig werk, die zwaveldampen zijn niet te harden. Per keer dragen die mannen tussen de 60 en 90 kilo zwavel omhoog vanuit de krater en weer omlaag de vulkaan af. De meeste hadden dan ook 'n bochel of andere rare bulten op hun rug of in hun nek. En dat allemaal voor 600 roepia per kilo!

Nadat we nog 'n dagje gerelaxed hadden op de koffieplantage met zwembad en hotspring, vertrokken we verder richting de ferry naar Bali. Op dit moment zitten we op Kuta-Beach, 'n echt surf-paradise, zonder surfboard hoor je er niet bij (onze eerste surfles moet nog komen). Over enkele dagen willen we richting Lombok gaan om daar de laatste weken van onze reis te gaan doorbrengen.

groetjes M & M

• 25 Maart 2009 - 10:36

Zusje:

WOW, wat een gave foto's.
    Tja, al die vertragingen,hier is alles gepland en op tijd. Dus geniet ervan want hier kun je de hele dag op je horloge kijken om op tijd te zijn.
    Geniet nog van jullie laatste weekjes aan de andere kant van de wereld. En we kijken al uit naar pasen.
    Groetjes van ons allemaal

• 25 Maart 2009 - 10:45

Hans:

Hi,

Mark en Marieke met de zwavelstokjes in Takka Tukkaland.

Veel plezier nog en tot binnenkort weeris...!

Groeten,

Hans

• 25 Maart 2009 - 12:29

Smam:

Gelukkig zien jullie er anders uit dan apen of vogels. Het is prachtig
    wat jullie allemaal zien en meemaken. Tot 12 april, dus tot over 18 nachtjes!

• 25 Maart 2009 - 16:51

Marianne:

Wederom schitterende foto's. Inspiratie voor Jeroen voor een nieuw schilderij.
    Nog mooie laatste weken!
    Groetjes,
    Marianne

• 26 Maart 2009 - 14:56

Nellke:

stuur aub wat zon en warmte naar nederland, vooral naar someren en natuurlijk lierop.het loopt hier allemaal op rolletjes, de drukte is bijna voorbij, geniet deze laatste weken nog van niets doen en verder wensen wij jullie 'n goede terugreis.
    groetjes van frans en mij

• 27 Maart 2009 - 17:07

Dojn:

Ja, geniet nog van het 'niets doen' zoals Nellie het zo mooi omschrijft. Afgelopen jaar hebben jullie veel gedaan en gezien. Wauw wat een jaar, geniet er nog van.

• 30 Maart 2009 - 20:22

Olga:

Tja wat is ook Indonesie mooi!!
    Geniet nog lekker van Lombok :)

XX

• 03 April 2009 - 08:15

Tante Lies :

ik heb vandaag het verslag en de fotos bekeken.erg leuk
    groetjes hans en lies

• 03 April 2009 - 08:25

Tante Lies:

je zal wel denken een berichtje van tante lies dat heb ik nog niet gehad sins de vakantie
    maar ik heb een nieuwe laptop en dan moet ik van alles uitproberen ik wens jullie nog een weekje een fijne
    vakantie en tot zo groetjes hans en lies

• 05 April 2009 - 08:30

Raymond:

Veel plezier op je laatste stuk van de reis! Ik zit trouwens al in Aussie! Was allemaal gelukt! Heb nog gezwaaid vanaf Gili Meno, maar jullie zagen me denk ik niet.. Was wel chill daar! Tot mails en wie tot ziens! ;-)

• 10 April 2009 - 07:49

Zusje: